Er komt veel op je af als je, je huis wilt verkopen. Tal van vragen spelen door je hoofd.
Het leek ons daarom nuttig om veel voorkomende vragen op een rijtje te zetten.
Veel gestelde vragen
Hoe komt een vraagprijs tot stand?
Een vraagprijs moet kloppen (zie ook Goed om te weten / Een realistische vraagprijs betaalt zich uit!) Voor een optimaal resultaat, dat wil zeggen voor een verkoop tegen een maximaal haalbare prijs binnen een redelijke tijd, is een reële vraagprijs nodig. Maar wat is een reële vraagprijs en hoe bepaal je die? Daarvoor taxeren wij eerst de marktwaarde van de woning. De marktwaarde wordt onder meer bepaald door de situering, het woonoppervlak, de inhoud, de kwaliteit van de afwerking, de bouwkundige staat, de actuele plaatselijke marktsituatie en de courantheid van de woning. Tal van factoren die een rol spelen. Daarbij komt nog dat in Amsterdam iedere wijk, zelfs iedere straat zijn eigen marktsituatie kent met bijhorende prijzen. De vraagprijs die wij adviseren is gebaseerd op de door ons getaxeerde marktwaarde. De door ons geadviseerde vraagprijs onderbouwen wij met een uitgebreide marktanalyse die wij na het eerste kennismaking gesprek gratis en vrijblijvend aan de verkoper geven. De eigenaar beslist uiteindelijk of hij de woning tegen de door ons geadviseerde vraagprijs bij ons in de verkoop wilt geven.
Kan ik jullie gratis waardebepaling ook voor de bank gebruiken?
In het algemeen niet. Onze waardebepaling is slechts een advies naar u toe. Indien u in verband met een lening voor de bank een waardebepaling nodig heeft, dan zal dit in het algemeen een volledig uitgewerkt taxatierapport moeten zijn. Uiteraard kunnen wij als gecertificeerd en beëdigd makelaar taxateur zo’n taxatierapport voor u maken. Zodra wij echter uw verkoopmakelaar zijn dan zal, vanwege de vereiste onafhankelijkheid, een niet bij deze verkoop betrokken taxateur het taxatierapport moeten maken. Wij kunnen dat uiteraard wel voor u regelen. Voor een eerste overleg met de bank kunt u onze (gratis)waardebepaling en verkoopadvies waarschijnlijk wel gebruiken. Wij zijn in dat geval ook graag bereid deze waardebepaling nader toe te lichten bij uw bank.
Iedereen mag zich toch makelaar noemen? Hoe weet ik dan dat ik bij jullie goed zit?
Dat klopt, sinds 2001is het vak makelaar een vrij beroep geworden. Dat betekent dat u extra goed uit moet kijken wie u in de arm neemt!
Om 100% zeker te zijn van de deskundigheid van een makelaar is het verstandig om u te laten begeleiden door een gecertificeerd ofwel gediplomeerd makelaar -taxateur die bovendien is aangesloten bij één van de branche organisaties. Iemand mag zich pas gecertificeerd makelaar – taxateur noemen indien hij na een grondige studie alle daarvoor noodzakelijke diploma’s heeft gehaald en registreert staat in het kwaliteitsregister van VastgoedCert.
Alice is als gecertificeerd makelaar-taxateur ingeschreven in VastgoedCert onder nummer RMT07.111.508. Joyce is gecertificeerd Kandidaat Makelaar-Taxateur en Ewout is gecertificeerd Assistent Makelaar-Taxateur. Ons kantoor is bovendien lid van de Nederlandse Vereniging van makelaars (NVM) en van de Makelaars Vereniging Amsterdam (MVA). Zowel de NVM als de MVA zien toe op de kwaliteit en de betrouwbaarheid van hun leden. Wij worden daarom door de NVM, MVA en VastgoedCert verplicht om jaarlijks bijscholingscursussen te volgen om zo volledig op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen in het makelaars vak. U kunt dus vertrouwen op onze deskundigheid.
Nu heeft u gelukkig de keuze uit veel deskundige NVM en MVA makelaars. Voor uw keuze is het echter verstandig om ook de kosten en de voorwaarden van de makelaars van uw eerste keuze met elkaar te vergelijken. Daarnaast moet u een “klik” hebben met uw makelaar. Kunt u hem of haar direct zelf spreken zodra u daar behoefte aan heeft. Ook buiten kantoortijd? Hij of zij moet u bovendien direct het gevoel geven enthousiast en gemotiveerd te zijn om voor u het beste resultaat te bereiken. Het gaat immers om misschien wel de belangrijkste transactie in uw leven!
De vele goede referenties van alle opdrachtgevers die u voor gingen tonen aan dat u bij ons zeker goed zit !
Wanneer ben ik courtage verschuldigd?
U bent ons pas courtage verschuldigd zodra uw woning definitief verkocht is, dus zodra er geen ontbindende voorwaarden meer van toepassing zijn. Onze courtage zal via de notaris verrekend worden in uw nota van afrekening.
Eerst verkopen of eerst een ander huis?
Het antwoord op deze vraag hangt af van uw persoonlijke situatie. Door eerst te verkopen en pas een ander huis te kopen of te huren zodra uw huidige woning verkocht is speelt u op zeker. U weet wat u te besteden heeft en u voorkomt financiële tegenvallers of problemen ten gevolge van een te optimistisch ingeschatte verkooptijd en/of verkoopopbrengst. Aan de andere kant kan het vinden van een passende nieuwe woning ook tegenvallen. Gedwongen verhuizen naar een woning die u niet past is ook geen pretje. Voor het nemen van de juiste beslissing moet u eerst een gefundeerd inzicht hebben in de volgende aspecten: Wat is de waarde van mijn huis, hoe courant is mijn woning, wat is de marktsituatie, wat zijn mijn financiële mogelijkheden en hoe moeilijk zal het zijn om een passende nieuwe woning te vinden? Vragen welke wij graag vrijblijvend met u in een persoonlijk gesprek doornemen. (Zie ook gratis waardebepaling).
Hoe lang zal de verkoop duren?
Helaas kunnen wij u geen garantie geven ten aanzien van de verkooptijd van uw woning.
Aan mooie praatjes, luchtkastelen en valse beloften heeft u niets. In ons eerste oriënterend kennismakingsgesprek (Zie ook gratis waardebepaling) kunnen wij u wel al een indicatie geven van hoe lang de verkoop volgens ons zal duren.
Dat is echter niet meer dan een globale inschatting die gebaseerd is op de marktsituatie van dat moment en de courantheid van uw woning. Al kunnen wij u geen garanties geven ten aanzien van verkooptijd en verkoopprijs, wij kunnen u wel garanderen dat wij er alles aan zullen doen om uw woning zo goed en zo snel mogelijk te verkopen.
Wat als de verkoop mij te lang duurt?
Zodra het gevoel krijgt dat de verkoop te lang duurt of u over iets anders ontevreden bent, dan belt u ons. U kunt ons altijd over alles met betrekking tot de verkoop bellen. Desgewenst komen we naar u toe om over uw kritiek of onvrede te praten. Als de uitkomst van dat overleg of van onze inspanningen u onverhoopt niet tevreden stemt, kunt u ten alle tijden per direct en zonder kosten met ons stoppen. Bij ons kunt u immers zonder moeilijk gedoe en zonder kosten uw verkoopopdracht per direct intrekken. U begrijpt dat wij onze uiterste best zullen doen om het niet zo ver te laten komen.
Wat bedoelen jullie met creatief gebruik van de nieuwe media?
Voor een voorspoedige verkoop van uw woning willen wij uw woning onder de aandacht brengen bij zoveel mogelijk potentiele kopers. In plaats van dat die potentiele kopers op zoek moeten naar een huis, benaderen wij juist actief deze potentiele kopers met uw woning. Wij gaan dus op zoek naar hen door middel van nieuwe media en sociale netwerken. Zo plaatsen wij uw woning bijvoorbeeld op Facebook en sturen wij zoekers een Twitter bericht dat uw woning in de verkoop komt.
Op welke websites komt mijn woning?
Uw woning komt op alle bekende huizensites, voorbeelden zijn: Funda, Jaap en Huislijn. Op het internet vinden potentiele kopers dus gemakkelijk uw woning die via Alice Bakker Makelaardij te koop staat. Uiteraard wordt uw woning ook op onze eigen website geplaatst en op de website van de Makelaarsvereniging Amsterdam.
Hoe worden bezichtigingen gepland en wie komen er allemaal in mijn huis?
Iedere geïnteresseerde is een potentiële koper. Daarom richten wij ons bij het maken van een bezichtiging afspraak in eerste instantie op de wens van de geïnteresseerde. Bezichtigingen in de avonduren of op zaterdag zijn daarom voor ons vanzelfsprekend.
Voordat wij een bezichtiging plannen overleggen wij natuurlijk eerst met u of de gewenste dag en tijd ook u uitkomt. Om potentiële kopers niet af te schrikken is het moeilijk om hen, bij het maken van een bezichtiging afspraak, het hemd van het lijf te vragen. Het is dus altijd afwachten wie er komt kijken en in hoeverre dat een serieuze kandidaat is. Onze ervaring is wel dat mensen die van huizen kijken hun hobby maken of kwaadwillende lieden, liever die huizen gaan bekijken die ze zonder makelaar kunnen bezoeken.
Onze aanwezigheid werkt dus preventief.
Kan ik ter besparing van kosten (courtage) de bezichtigingen niet zelf doen?
Niemand kent uw woning zo goed als u. Toch vinden wij dat het ónze taak is om uw huis aan geïnteresseerden te laten zien.
- Huizen verkopen is ons dagelijks werk, wij weten hoe te reageren op vragen en eventuele kritiek. Emoties spelen een grote rol in het beslissingsproces, het is belangrijk om daar passend op te reageren.
- Kijkers zijn ten opzichte van de eigenaar vaak terughoudend in het uiten van hun mening. Ze willen de verkoper niet kwetsen. Doordat ze bij ons wel hun kritiek en hun op- en aanmerkingen uiten, zijn wij in staat daar goed op in te spelen.
- Al rondlopend met de kijkers bouwen wij een contact met hen op, krijgen wij beter inzicht in wat zij zoeken en kunnen wij hen, wanneer zij niet verder willen met uw woning, misschien een ander huis uit ons aanbod laten zien. Wanneer wij kijkers rondleiden in een ander huis dan het uwe, kan dit hen op het spoor brengen van uw huis. Zo profiteert u, net als onze andere opdrachtgevers, van onze dynamische verkoopactiviteiten.
Let op!
Wij maken altijd vooraf een afspraak met u en sturen geïnteresseerden dus nooit alleen bij u langs. Als iemand bij u aanbelt met het verhaal dat wij hem of haar hebben langs gestuurd, dan klopt dit zeker niet en moet u deze persoon beslist niet binnenlaten!
Onze courtage is al erg laag en een verdere verlaging van de courtage door u zelf de bezichtigingen te laten doen vinden wij om bovenstaande redenen niet verantwoord.
U kunt er op vertrouwen dat wij onze courtage, dankzij onze ervaring en deskundigheid, dubbel en dwars voor u terug verdienen.
Organiseren jullie ook open huis dagen?
Ja, wij kunnen ook open huis dagen organiseren. Om diverse redenen (zie de antwoorden op de twee bovenstaande vragen) geven wij echter de voorkeur aan een persoonlijke benadering, waarbij wij zelf potentiële kopers één op één uw woning kunnen laten zien. Geïnteresseerden kunnen dankzij onze flexibele werktijden ook ’s avonds of op zaterdag komen kijken zodat zij niet aangewezen zijn op de Open Huis Dagen.
Het enige voordeel (dat echter ook weer een nadeel kan zijn) is dat de Open Huis Dagen laag drempelig zijn, waardoor het ook kijkers aantrekt die, omdat ze zich nog aan het oriënteren zijn, anders misschien niet naar uw woning zouden komen kijken.
Omdat wij bij de NVM Open Huis Dagen onmogelijk in alle woningen aanwezig kunnen zijn, adviseren wij u om tijdens de Open Huis uren met meerdere mensen aanwezig te zijn in het huis. De verdere procedure bespreken wij wel zodra het zover is.
Mag ik ook zelf verkopen nadat ik jullie heb ingeschakeld?
Wij spreken met u af dat u, zolang wij uw makelaar zijn, zelf geen verkoop activiteiten onderneemt. Het is ook niet nodig dat u zelf verkoop acties ontplooit want de verkoop van uw huis is bij ons in goede handen. Zodra u daar echter onverhoopt niet meer van overtuigd bent en zelf of via een andere makelaar wilt verkopen kunt u bij ons direct, zonder moeilijk gedoe en zonder kosten de verkoopopdracht intrekken.
Pas na beëindiging van de opdracht kunt u zelf verkopen. Wij vinden het wel eerlijk dat indien u, na de beëindiging van de opdracht, uw huis verkoopt aan een koper die in de periode dat de opdracht nog niet was ingetrokken door ons op uw woning is geattendeerd, u alsnog de eerder overeengekomen courtage aan ons betaalt.
Ik ben niet tevreden over mijn makelaar, kan ik naar jullie overstappen?
Uiteraard zijn wij u graag van dienst. Het is echter verstandig om reden van uw onvrede eerst te bespreken met uw makelaar. Een goed gesprek kan leiden tot een nieuwe impuls voor de verkoop en uw onvrede wegnemen. Daarbij komt dat u bij een eventueel vertrek bij uw huidige makelaar hem waarschijnlijk intrekking kosten moet betalen. De meeste makelaars sturen u namelijk, in tegenstelling tot onze werkwijze, bij intrekking van de opdracht wel een rekening voor administratie- of intrekkingskosten. Heeft overleg met uw makelaar niet het gewenste resultaat opgeleverd en wilt u de verkoop van uw woning met nieuw elan aanpakken, dan staan wij graag voor u klaar.
Wij hebben problemen met de hypotheekbank, kunnen jullie extra snel verkopen of op een ander manier helpen?
Als het moet kunnen wij uw huis zeer snel verkopen. Een extra snelle verkoop is echter meestal niet de beste oplossing omdat zo’n geforceerde verkoop ten koste van de opbrengst zal gaan. Uw financiële problemen zullen daardoor waarschijnlijk alleen maar groter worden.
Financiële problemen brengen altijd stress, angst en paniekgevoelens met zich mee. Om deze problemen op te lossen of op zijn minst een vergroting van de problemen te voorkomen, is het noodzakelijk om met een heldere, objectieve blik naar de situatie te kijken en adequaat te handelen.
Als objectieve deskundige kunnen en willen wij u natuurlijk graag helpen. Samen met u kijken we naar uw financiële situatie en naar de mogelijke oplossingen. Desgewenst leggen wij een bedachte oplossing voor aan uw bank. Ons advies en ons eventuele overleg met de bank is net als onze gratis waardebepaling gratis en vrijblijvend.
Wij zijn uit elkaar, we moeten verkopen maar mijn partner werkt niet mee. Kunnen jullie helpen?
Wij helpen u graag in deze moeilijke fase. Wij kunnen u echter niet bijstaan met juridisch advies inzake de gevolgen van relatieproblemen. Bij een beëindiging van een relatie wordt er meestal een convenant opgemaakt waarin de verdeling van de bezittingen wordt geregeld. Ter voorkoming van een langdurige en kostbare juridische procedure zijn wij u graag van dienst met een vrijblijvende en gratis waardebepaling met verkoopadvies. Dit advies willen wij dan, zo u wilt, ook voorleggen aan uw ex-partner. Misschien dat ons objectieve advies helpt tot overeenstemming over een eventuele verkoop aan deren of aan een van u beiden.
Wij hebben met broers en zussen het ouderlijk huis geërfd maar we kunnen het niet over de verkoop eens worden. Wat nu?
Bij het verkopen van een ouderlijk huis spelen oude emoties een rol. Het is begrijpelijk dat het niet altijd gemakkelijk is om tot een eenstemmig verkoopbesluit te komen. Een objectief advies van een deskundige buitenstaander kan dan helpen om tot verkoopovereenstemming te komen. Wij zijn graag bereid om met alle belanghebbenden gezamenlijk of afzonderlijk de verkoopmogelijkheid te bespreken.
Mijn neef wilt mijn huis kopen, hoe pak ik dat aan?
Het is natuurlijk een luxe indien u al een koper voor uw huis heeft. U kunt samen met uw neef naar de notaris gaan en deze een koopovereenkomst laten opmaken. Maar u kunt ook aan ons vragen om de verkoop te begeleiden. Hoe graag u uw neef ook mag en hoezeer u hem uw woning gunt, u wilt natuurlijk wel een reële prijs voor uw woning krijgen. En al weet u exact wat uw woning waard is, het is lastig onderhandelen met iemand die je na staat. Als objectieve en deskundige buitenstander kunnen wij u helpen met de verkoop van uw huis voor een redelijke prijs en tegen acceptabele voorwaarden. Zodat u ook na de eigendomsoverdracht geen “scheve gezichten” binnen de familiekring zult tegen komen. Onze courtage zal in deze situatie beperkt blijven tot € 1.595,-- exclusief btw.
Wat als een potentiële koper mij niet aanstaat?
U bent en blijft de baas en beslist zelf aan wie u wel of niet wilt verkopen. Zodra u aan ons doorgeeft dat u met een mogelijke kandidaat geen zaken wilt doen dan zetten wij het overleg en het contact met deze partij stop.
Wat mag ik na verkoop uit mijn huis meenemen?
Alle zaken die door aard of bestemming bij het huis horen blijven normaal gesproken achter; zoals bijvoorbeeld een keuken met inbouwapparatuur. Zaken die wel mee te nemen zijn zoals gordijnen, losse kasten et cetera noemt men roerende zaken. Wij nemen voordat wij met de verkoop starten met u door wat u wel en niet achter wilt laten en wat desgewenst kan worden overgenomen. Wij maken hiervan een lijst welke wij voegen bij de verkoopdocumentatie. Bij verkoop worden al deze zaken ook nog eens genoemd in de koopakte.
Heb ik als verkoper ook 3 dagen bedenktijd?
Nee, dat recht is alleen voorbehouden aan de koper. Het is door de wetgever bedoeld om kopers te behouden voor een overhaaste, ondoordachte aankoop.Gedurende drie dagen nadat een afschrift van een koopcontract aan de koper ter hand is gesteld, heeft de koper het recht de koopovereenkomst te ontbinden.
Indien de hiervoor gestelde termijn van drie dagen begint of eindigt op een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag, wordt de bedenktijd verlengd tot en met de eerstvolgende dag die niet een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag is. De termijn van drie dagen wordt daarnaast zoveel verlengd, dat daarin tenminste twee dagen voorkomen die niet een zaterdag, zondag of algemeen erkende feestdag zijn.
Wanneer ben ik definitief aan de verkoop van mijn pand gebonden?
In 2003 is in de wet opgenomen dat een koopovereenkomst tussen een verkoper en een particuliere koper betreffende een woning schriftelijk moet worden aangegaan. Dit schriftelijkheids vereiste geeft duidelijkheid over het moment waarop partijen overeenstemming hebben bereikt en over de aanvang van de bedenktijd van de koper. Zolang het vormvereiste van een schriftelijke koopovereenkomst nog niet is vervuld, is de overeenkomst niet rechtsgeldig tot stand gekomen.
Maar sinds de invoering van de wetsbepaling zijn de meningen verdeeld over de vraag of een verkoper nu wel of niet is gebonden aan een mondeling akkoord. Tot 2007 was de jurisprudentie verdeeld, waarbij de uitspraken ten gunste van de koper (verkoper is gebonden bij mondelinge overeenstemming) groter in getal waren. Inmiddels zijn er door meerdere gerechtshoven uitspraken gewezen, waarin de verkoper zich kon onttrekken aan een mondeling akkoord. Op dit moment lijkt de discussie omtrent het schriftelijkheids vereiste voorlopig beslecht ten gunste van de verkoper. Alleen de Hoge Raad zou nog tot een ander oordeel kunnen komen.
Kan ik de vraagprijs tijdens de verkoop verhogen of verlagen?
Als eigenaar van uw woning blijft u, ook al heeft u ons in de arm genomen om uw woning te verkopen, natuurlijk wel de baas. U bepaalt tegen welke voorwaarden en tegen welke prijs u wilt verkopen. Of een prijsverhoging of verlaging tijdens het verkoopproces verstandig is hangt af van de omstandigheden van dat moment. Zodra u of wij denken dat een prijs aanpassing raadzaam is zullen wij dat direct met elkaar bespreken.
Is een verkoop bij inschrijving niet aantrekkelijker?
In geval een zeer snelle verkoop gewenst wordt of in de situatie dat er zeer veel serieuze belangstelling voor een woning of pand bestaat kan een verkoop bij inschrijving een aantrekkelijke manier van verkopen zijn. Ook een verkoop bij inschrijving dient goed en deskundig te worden aangepakt. Uiteraard verzorgen wij ook zo’n verkoop graag voor u.